Spreken is zilver, zwijgen is goud

Spreken is zilver, zwijgen is goud is natuurlijk een grote misvatting.

Als je met iemand in gesprek bent, ja dan is het fijn dat je af en toe even zwijgt. Spreken is zilver, zwijgen is goud. Maar het is nóg fijner als je af en toe ook wat terugzegt. Spreken is platina.

Luisteren, en dan ook écht luisteren, is een essentiële voorwaarde om een goed gesprek te voeren. Ik gaf je daarom eerder een Luistervaardigheden Checklist en Actief Luisteren Tips. Door goed te luisteren, creëer je een basis van vertrouwen en openheid in een gesprek.

Maar een goed gesprek eindigt niet bij goed luisteren. Spreken is zilver, maar zwijgen is goud, daar begint het mee, maar je moet vervolgens wél iets terugzeggen. Neem daarbij het volgende in acht:

  • Spreek vrijmoedig en deel wat je op je lever hebt,
  • Blijf te alle tijde neutraal in je bewoordingen over wat de ander zei,
  • En als je een besluit ergens over neemt (zeker in een leiderschapspositie), laat dan merken wat je allemaal gehoord hebt en wat jou tot dat besluit bewogen heeft.

Vooral ook dit laatste is belangrijk. Als je niet alleen maar argumenten gebruikt die jouw keuze ondersteunen, maar óók benoemt waarom je misschien beter een andere keuze had kunnen maken, gaan mensen jouw keuze beter begrijpen.

Zwijgen wordt pas goud, als je ook echt wat doet met wat je hebt gehoord.

Fijne dag!

Martien

 

Meer blogartikelen

Scherp kijken naar je takenpakket

𝗩𝗼𝗼𝗿 𝗶𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲𝗲𝗻 𝗱𝗶𝗲 𝗶𝗻 𝗲𝗲𝗻 𝘁𝗲𝗮𝗺 𝘄𝗲𝗿𝗸𝘁 𝗲𝗻 𝗵𝗲𝘁 𝘄𝗲𝗹𝗲𝗲𝗻𝘀 𝘁𝗲 𝗱𝗿𝘂𝗸 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁. (𝘌𝘯 𝘥𝘢𝘵 𝘪𝘴 𝘵𝘰𝘤𝘩 𝘣𝘪𝘫𝘯𝘢 𝘪𝘦𝘥𝘦𝘳𝘦𝘦𝘯, 𝘥𝘦𝘯𝘬 𝘪𝘬.) Wil je wat scherper kijken naar waar je tijd en energie naartoe gaan? Probeer dan eens deze eenvoudige matrix. Zet al je taken op twee assen: ➡️ Ben ik hiervoor...

Een bijeenkomst begint bij de uitnodiging

Een bijeenkomst begint bij de uitnodiging

Weet je wat misschien wel het meest onderschatte onderdeel van een bijeenkomst is? De uitnodiging. Een bijeenkomst begint namelijk niet op het moment dat mensen aanschuiven, maar op het moment dat zij de uitnodiging lezen. Daar ontstaat de eerste verwachting. Daar...

In gesprek over…. DISC!!!

In gesprek over…. DISC!!!

Een model moet zo simpel zijn als mogelijk en zo complex als nodig. Dat leerde ik als student sociologie al in het begin van deze eeuw. Met die ogen kijk ik sindsdien altijd naar modellen: vatten ze de werkelijkheid genoeg samen en laten ze niet onmisbare nuances weg?...